J88.se

Sailing Together

J/88 introducerades av J-Boats i USA 2013 och sedan 2014 levereras båtar byggda av J Composites i Frankrike för den europeiska marknaden.

Under hösten 2016 var jag i Hamble, UK, vid två tillfällen för att titta på båtar. Där finns ca 10st J/88:or som står på land när de ej seglas ("dry sailing") och ofta är de litet använda. J/88:or som är 2-3 år gamla börjar nu komma ut till försäljning.

Jag har nu i juli 2017 köpt följande båt: J88_spec.pdf

Mätbrev: 2018_J88se_SRS.pdf

 

Varför J/88?

  • Sportig men samtidigt lätthanterad båt som kan ge fina fartkickar med sin stora gennaker på utskjutbart peke. Tänk vad skönt att slippa balansera på fördäck med en spinnakerbom när det går sjö och blåser 10-12 m/s och istället plana iväg utan oro för kommande gippar.
  • En 29:fotare ger hanterbara krafter i fall/skot och sättning/nedtag av segel kan göras av ett fåtal personer även i hårdvind. Stor sittbrunn med rorkult gör att J/88 passar fint för både shorthanded segling samt med full besättning på 5-7 personer.
  • "Strippad" men funktionell interiör som tål väta då det ofta blir blött med gennaker upp/ner. Bra med plats för segel mm och 2-3 personer kan sova i båten även om det blir svårt med privata besök på toaletten. Inget pentry, kylskåp, vattentank mm.
  • Skrov, däck, förstärkningar och kölinfästning förefaller gedigna. Kolfibermast och djup (2.0m) L köl med rejäl blybulb ger bra stabilitet. Utanpåliggande djupt roder ger bra bett även då båten kränger vilken den tydligen ska tillåtas göra på kryssen mot att hålla högre fart.
  • Masten står på däck för att bli kortare och därmed underlätta vid vägtransport på trailer. Båten väger ca 2.5 ton med utrustning och med en kärra så blir det väl ca 3.2 ton totalt, dvs det behövs en stor dragbil och en förare med körkort för tungt släp. Det går alltså att ta båten på släp till kappseglingar och eftersom det finns centrumlyft så kan detta underlätta vid sjösättning.
  • En förhållandevis liten båt ger lägre kostnader för segel, båtplats, underhåll mm och likaså tar det mindre tid att hålla den i ordning.
  • J/88 har fått bra kritik vid segeltester (se Länkar) och uppfattas mer som en "storbåt" i sina egenskaper än som en ren lättviktsracer. En kraftig inombordsmotor ger trygghet och jag tar gärna den extra vikten för att slippa fippla med utombordare.